Direktlänk till inlägg 29 januari 2016

Pronomen

Av tokpisin - 29 januari 2016 09:41

TOK PISIN PRONOMEN


 

Singular

Plural

Första person

mi

jag, mig

mipela, yumi

vi

Andra person

yu

du

yupela

ni

Tredje person

em

han, hon, den, det

ol

de, dem


För pluralformen av ett pronomen lägger man till suffixet –pela som även används vid adjektiv.


Tredje person plural finns som både inkluderande och exkluderande. Exkluderar man personen man pratar med (till exempel: Vi gick på bio när du var sjuk) använder man mipela vilket kan översättas som flera jag. Inkluderar man personen man pratar med (Visst hade vi kul på festen igår?) använder man istället yumi, vilket på svenska skulle bli dujag.


Tok pisin tar även med hur många man pratar med i pluralpronomen upp till tre personer.


 

Singular

Dubbel

Trippel

Plural

1 exkl.

mi

Jag, mig

mitupela

Han/hon och jag

mitripela

De båda och jag

mipela

De och jag

1 inkl.

  

yumitupela

Du och jag

yumitrepela

Ni båda och jag

yumipela

Ni och jag

2 pers.

yu

du

yutupela

Ni två

yutripela

Ni tre

yupela

Ni (fyra eller fler)

3 pers.

em

Han/hon/den/det

 tupela

De två

tripela

De tre

ol

De/dem (fyra eller fler)



Källor:

Tok Pisin for Beginners, http://www.unilang.org/course.php?res=80#ci-l2personalpronouns UniLang, hämtad 2016-01-27

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tokpisin - 29 januari 2016 09:58

TOK PISIN ANVÄNDBARA FRASER   Svenska Tok pisin Välkommen Welkam God morgon Monin tru, Gutpela monin God eftermiddag Avinun tru, gutpela avinun God kväll Gutpela nait ...

Av tokpisin - 28 januari 2016 16:23

  0 siro 1 wan 2 tu 3 tri 4 fo 5 faiv 6 sikis 7 seven 8 et 9 nain 10 ten 11 wanpela ten wan 12 wanpela ten tu 20 tupela ten 21 tupela ten wan 100 wan handet 200 tu handet 1000 wan tausen 1975 wan tausen nain hand...

Av tokpisin - 28 januari 2016 09:38

Tok pisin har samma ordklasser som svenska men de böjs annorlunda. Precis som i svenskan ändras inte verb efter vilken person som utför det men man använder heller inga suffix för att visa i vilket tempus verbet utförs. I både Mi wok nau (jag jobbar ...

Av tokpisin - 27 januari 2016 19:40

Allmänt Att det finns fonologisk variation mellan talare av tok pisin visar tydliga tecken på substratpåverkan (påverkan från tidigare talade språk i området). Svenskan är ganska rik på frikativor, medan många transnewguineaspråk, som tok pisin, in...

Av tokpisin - 27 januari 2016 19:32

Tok pisin är ett av de officiella språken på Papua Nya Guinea tillsammans med engelska och hiri motu. Det är det mest talade språket i landet och talas huvudsakligen i de tidigare tyska delarna av landet och huvudstaden Port Moresby.   Eftersom P...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<<
Januari 2016
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards